Bungeejumpen en feestje in een overall. Oja en mijn onderzoek.

15 september 2016 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Heerlijk in het zonnetje bij de picknick tafel in een rokje en een t-shirt. Eindelijk! Afgelopen dagen was het toch best wel koud terwijl de lente officieel begonnen is… Dan is het af en toe best afzien zonder kachels en dubbel glas op stage en in ons kamertje. Ik hoop dat het beter gaat worden de komende tijd!

Ondertussen heb ik mijn onderzoeksplan ingeleverd en dit was volgens de leraar hier in Zuid-Afrika allemaal ‘good’. Maar helaas is er ook nog een beoordelaar in Nederland en ik moest toch nog wat aanpassingen doen. Vandaag heb ik dat ook weer afgeleverd en kan ik beginnen aan mijn vakantie! Vakantie? Ja, echt waar! Maar eerst even over het memorabele weekend in Port Elizabeth en Jeffreysbay twee weken geleden. Op donderdagochtend zijn we vroeg vertrokken in een kleine auto volgepakt met onze tassen. Gelukkig is Port Elizabeth maar 2 uur rijden vanaf hier en waren we al mooi op tijd bij ons hostel aangekomen. ‘s Middags hadden we een tour door de stad wat vanuit het hostel was geregeld. Heel erg leuk om op zo’n manier door de stad heen te gaan. We hadden een leuke gids die ons veel kon vertellen en mooie plekken liet zien. Hierna hebben we nog even over een leuk Afrikaans marktje en over het mooie strand gelopen. ’s Avonds hebben we erg lekker gegeten bij Beershack waar we een kleine bierproeverij hadden van eigen gebrouwd bier, heel gezellig. De volgende ochtend hebben we de auto weer ingepakt en op pad gegaan naar het Kragga Kamma game reserve. Hier hadden we een 2 uur durende tour in een open jeep. We hebben heel erg veel gezien en onze leuke gids vertelde veel en reed dicht naar de dieren toe. We zagen veel neushoorns, giraffes, buffels en cheeta’s! We werden heen en weer geslingerd door de jeep want we hadden een echte off-the-road route. Na deze leuke tour door het park zijn we doorgereden naar Jeffrey’s bay waar we in een echt surfershostel terecht kwamen. Bij aankomst hoorden we dat er ‘s avonds een braai werd georganiseerd in het hostel en we voor ons eigen vlees moesten zorgen zodat zij dit konden braaien voor ons. Rond 9 uur waren we toch echt door ons stokbrood en salade heen en hadden we nog geen stuk vlees gehad. Uiteindelijk zijn we maar gaan slapen want we waren wel een beetje klaar met het wachten. De volgende ochtend zijn we weer vroeg in de auto gestapt want het was tijd voor de bungeejump!! En niet zomaar één, maar van de allerhoogste bungeejumpbrug van de wereld! De brug was 216 meter hoog en wij zouden 180 meter naar beneden vallen (duurde maar 8 seconden met twee vrije vallen). Toen we aankwamen om 11 uur (na een rit met heel veel regen) was het eerst nog de vraag of we wel wilden gaan want er was helemaal geen goed zicht… Uiteindelijk toch maar de brug opgelopen. Toen we aankwamen op het punt van de bungeejump was het al helemaal opgeklaard en stond iedereen klaar om ons aan alle kabels en veiligheidsriemen vast te maken. Ik moest als eerst dus dat betekende dat ik eigenlijk geen tijd had om erover na te denken. Maar goed ook want voordat ik het wist stond ik op de rand en wilde ik eigenlijk vragen hoe ik moest springen maar toen riepen de twee mannen al: 3, 2, 1 BUNGEE!! Ik begon al te gillen voordat ik echt in de lucht hing (oeps). Maar het was zo ontzettend gaaf! Wauw!!! Niet verwacht dat ik het zo leuk vond! Daarna was het tijd voor de andere drie meiden die natuurlijk stijf vonden van de zenuwen maar het achteraf ook heel erg leuk vonden. Totaal geen spijt van deze sprong J

Helaas was het na onze bungeejump alweer gaan regenen en zat de geplande wandeling door het Tsitsikamma gebied (of gewoon tsatsiki zoals ik het zei) en zijn we teruggereden naar ons hostel. Hier hebben we ons braai vlees opgegeten, een film gekeken in de huiskamer en ’s avonds gaan eten bij een Mexicaans restaurant. In het hostel hebben we tot 12 uur heel gezellig gekletst met 2 Afrikanen en 2 Duitse meiden. Hier hebben we geprobeerd het spel ‘pesten’ uit te leggen, maar dit vonden ze toch wel allemaal heel erg ingewikkeld. Zondagochtend was alweer de laatste dag en die hebben we nog even goed besteed aan een surf les. Ondanks dat het mij nu wel één keer is gelukt om te gaan staan op het surfbord was de zee heel erg ruig. Hele hoge golven en onze surfdude deed het wat minder leuk dan de vorige in Coffee Bay vond ik zelf. Na een lekkere lunch was het alweer tijd om naar huis te gaan. De week begon weer met drie dagen stage waar ik nu wel redelijk gewend aan ben. Ik zou de maandagmiddag na stage naar een project gaan waar ze kinderen begeleiden met hun huiswerk en ook helpen met Engels lezen. Helaas was er niemand te bekennen bij dit project dus zou ik dit een andere keer weer moeten gaan proberen. Op dinsdag heb ik een introductie les gegeven aan ‘mijn’ grade 4 waar ik wat over mijzelf en over Nederland heb verteld. Ik had nog stroopwafels dus heb ze dit laten proeven. Na de pauze kwamen de kinderen gillend naar mij toe om te vragen of ik nog meer van die lekkere koekjes had, maar helaas! Ook nu proberen ze het elke week weer opnieuw. Woensdag heb ik een poging gedaan tot het maken van een groepsfoto, waar de kinderen nu met gekke bekken op staan. Tja.

Aan het eind van deze week was het tijd voor het Boat Race Festival. Dit betekende dat studenten uit allerlei verschillende steden (Port Elizabeth, East London, Johannesburg, Kaapstad) naar Port Alfred kwamen om te roeien en vooral om ’s avonds een feestje te vieren. Achteraf bleek het vooral om de feestjes te gaan op vrijdag- en zaterdagavond want er zijn in totaal wel (!) 5 boten gespot. Zaterdag was het weer ook erg nat dus hebben ook wij vooral van de feestjes genoten. Het is een traditie om in een overall te komen, elke universiteit heeft z’n eigen kleur, en deze van te voren mooi te versieren. Die van ons was vol gekladderd met verfspetters en spuitbussen, niet erg mooi maar heel wit was ie ook niet meer. Op onze uitbrak-zondag zijn we naar Bathurst gegaan wat een erg oud dropje is waar ik ook mijn stage loop. Als ik het goed begreep loop ik zelfs stage op het oudste schoolgebouw van Zuid Afrika!! In dit knusse dorpje zijn we de kleine winkeltjes afgegaan en hebben we gegeten bij de oudste pub van Zuid-Afrika. Ik had de Zuid-Afrikaanse boboti genomen maar ik moet toch toegeven dat ik de boboti van de Knorr wereldgerechten toch lekkerder vind. Na deze goede lunch zijn we doorgelopen naar de grote pineapple waar ook een ananasplantage bij zit. Helaas konden we er niet in en was alles gesloten. Wel hebben we leuke foto’s met de ananas genomen waarop je wel kan zien dat dit een uitbrak dag was, want oooo wat sta ik er mooi op. Veel lachbuien heeft het in ieder geval wel opgeleverd.

Na dit leuke weekend was het weer tijd voor drie dagen stage waar ik elke dag wel wat meemaakte. Ik heb de dagen op stage opgevuld met een interview met mijn begeleider en enquêtes voor mijn onderzoek. Heel erg leuk om te doen want ik kwam best veel te weten over de leerkrachten en het onderwijs. Maandag probeerde ik weer naar het project voor het huiswerkbegeleiding en Engels leren lezen te gaan, maar alweer was hier niemand. Dinsdag heb ik een lekke band midden in de Township meegemaakt nadat ik van stage kwam. Gelukkig is Stenden hier goed geregeld (soms het tegenovergestelde als in Nederland) en werden wij na een kwartier al opgehaald door een ander busje. Woensdag werd ik wat later opgehaald van stage dan afgesproken, maar dit was helemaal niet erg want ik zat in een hele mooie bwm! Ik had een komisch gesprek met de chauffeur die mij vertelde dat de staff van Stenden ’s middags een voetbalwedstrijd had en hij niet zag gebeuren dat een aantal überhaupt vooruit zouden komen. Bij thuiskomst heb ik samen met Marjan genoten van een soepje met lekker brood, wat onze vakantie inluidde! Want jaaa ik heb vakantie!!! Samen met Ida, Michelle, Marjolein, Marleen, en Marjan (ja ik val erbuiten met mijn E) gaan we morgen op pad voor een week Lesotho en Durban. We zijn heel benieuwd wat voor land Lesotho is en hoe we erdoorheen gaan komen met onze huurauto maar ik heb er wel heel veel zin in. Begin volgende week willen we in Durban zijn waar Marleen en Michelle op het vliegtuig stappen want hun periode hier zit er al bijna op. Samen met de andere 3 meiden rijden wij weer terug naar Port Alfred. Hierna heb ik nog een paar dagen stage en dan heeft stage ook vakantie dus eigenlijk heb ik 3 weken vakantie waarvan ik een paar dagen stage heb. Prima!

Na de vakantie is het wel tijd om hard aan de slag te gaan want dan zijn we inmiddels over de helft en loopt ons onderzoek ten einde. Zelf verwachten we dan ook dat die tijd om gaat vliegen net als de afgelopen weken. Na de vakantie heb ik 4 weken om mijn onderzoek uit te voeren, hierna 2 weken dit uitwerken en presenteren. Hierna hebben Marjan en ik 2 weken de tijd om nog te genieten van dit mooie land en zit onze tijd er al op! Ja, zo klinkt het heel erg snel maar voor mijn gevoel gaat het ook zo snel (goed teken toch?).

Natuurlijk laat ik jullie nog wel weten wat we in de weekenden van deze weken gaan doen. Heel veel groetjes uit Port Alfred waar het hopelijk wat warmer gaat worden.

Oja, we kunnen hier trouwens gewoon van dropjes genieten die we bij de spar kopen :D (De bitterballen zijn daartegenover nog niet gespot Reinier)

1. Rita Buikema:
    15 september 2016
    Ha topper! Wouhhh bungeeeeeeee. Veel respect Eefje. Zo te lezen heb je het goed naar je zin. Heel leuk om de verhalen te lezen. Hier in Assen is het ok. Het seizoen is begonnen en ik heb de afgelopen week getraind in de nieuwe topsporthal in Assen. Echt top. Verder weer vol aan de bak en dat is helemaal ok als je super leuk werk hebt. De vakantie is nu wel echt ten einde... We genieten nog steeds van het mooie weer!

Alle goeds, pas goed op jezelf en liefs van Rita!
  2. Ineke en Koos:
    15 september 2016
    Hoi Evelien, leuk om al die verhalen te lezen. Krijg bijna heimweeVeel plezier nog verder en succes met je stage. Gr koos en Ineke